177
Чи можливе проведення «онлайн» джума-намазу?
Чи можливе проведення джума-намазу та відправлення його «онлайн» за умов карантину?
Останнім часом, після того як у багатьох країнах мусульманам заборонили збиратися на п’ятничну проповідь і колективні молитви з метою захистити людей від коронавірусу, поширилася думка деяких імамів і вчених про відправлення п’ятничної молитви в домівках через радіо чи інтернет — пряму трансляцію. Доводячи дозволеність відправлення п’ятничної молитви через інтернет (у прямому ефірі), вони посилаються на стару роботу шейха Ахмада бін Мухаммада бін ас-Сіддіка під назвою «Переконання в правильності п’ятничної молитви через радіо».
Я не чув серед сучасних учених доводів на користь правильности п’ятничної молитви через інтернет (в прямому ефірі). Аллаг знає ліпше.
Щодо думки відомого шейха, імама Мухаммада аль-Хасана Валяд ад-Дадау, то він мав на увазі переслухування повчальних лекцій через радіо або інтернет, а не відправлення п’ятничної молитви, бо молитва через радіо або інтернет недійсна.
Вивчаючи згадану працю шейха Ас-Сіддіка, можна виявити невідповідність основам фікгу, а ще його правилами. Сумнівний та неправильно використаний кияс (порівняння за анологією). Його думку спростував колишній муфтій Єгипту шейх Мухаммад Бахит аль-Мутиї (хай змилується на нього Аллаг).
Інші сучасні вчені також переконували в неправильності відправлення п’ятничної молитви через телевізор або радіо: Ібн Базз, Ібн Усеймін, Абу Захрах, Хасан Мамун, Мустафа аз-Зарка; висловлювався з цього приводу й Постійний комітет із фатв Саудівської Аравії. Думку цих учених я вважаю за правильну та підтримую.
Доводи неправильности відправлення п’ятничної молитви за допомогою радіо, телевізора або через інтернет (прямий ефір)
1. Найважливіша умова колективної молитви — наслідування імама. Відповідно, імам і вірні повинні перебувати «в одному приміщенні» (є три способи: а) імам і вірні перебувають у мечеті; б) імам перебуває в мечеті, а вірні — за її межами; в) імам і вірні поза мечеттю. — Ред.).
А ще вірні мають бачити й чути імама або тих, хто молиться за ним. Якщо вірний не знає чи сумнівається, що робить імам, наприклад суджуд або руку’, то його джамаат і наслідування імама недійсні. Це одностайна думка вчених.
До того ж між імамом і вірними не має бути перепони. Якщо між імамом і вірними у звичайному місці з’явиться величезна стіна, зачинені двері чи запона, що заважають бачити імама, то джамаату не буде, й колективна молитва порушується.
Молитися за імамом у прямому ефірі чи подібним чином заборонено — така молитва стає недійсною, бо порушено умови, наведені вище. Посланець Аллага (мир йому та благословення) сказав:
«Воістину, імам призначений для того, щоб його наслідували» (Аль-Бухарі, Муслім).
2. Ця думка (дозволености проведення молитви через інтернет) призведе до анулювання п’ятничної та колективної молитви загалом. Навіть не вважаючи на те, що мечеть зачинена через коронавірус чи є інша причина, бо ті, хто дозволяє це, не кажуть, що дозволили «зо страху», а взагалі для п’ятничної молитви. Якщо це дозволено для п’ятничної молитви, то так само можуть відправлятися й інші молитви.
3. Ця думка призводить до скасування таких текстів:
- «Коли закликають вас до молитви в п’ятницю, то спішіть…»
Всевишній Аллаг сказав: «Коли закликають вас до молитви в п’ятницю, то спішіть згадувати Аллага й полиште торгові справи. Це ліпше для вас, якщо ви розумієте!» (Коран, 62:9).
- «не поспішаючи попрямує в мечеть ...»
Посланник Аллага (мир йому та благословення) сказав:
«Той, хто, зробивши повне обмивання, убравшися в чистий одяг і вмастивши себе пахощами, без поспіху піде до мечеті й, не сказавши жодного слова, вислухає казання імама, і відправить потім п’ятничний намаз — вернеться додому очищений від усіх гріхів, учинених ним від минулої п’ятниці» (Абу Дауд).
Люди не поспішатимуть до мечеті — вони молитимуться перед телевізорами (через інтернет) у своїх будинках.
4. Ця думка може мати серйозні наслідки для імама, пов’язаного з реальною проблемою, як-от коронавірус.
Перший: якщо імам дозволить читати молитву в мечеті під час епідемії, то він порушить постанову влади.
Другий: не можна буде вибирати, хто молитиметься, а хто ні — й це теж матиме неприємні наслідки.
5. Якби було дозволено відправляти молитву через радіо, інтернет — за допомогою прямого ефіру — яка потреба в стількох мечетях?! Було б досить однієї, а решта вірних зможуть молитися у своїх будинках. І якщо час збігається з мечеттю Аль-Харам, вони могли б читати за імамом і мати більшу нагороду.
6. Посланець Аллага (мир йому та благословення) не дозволяв молитися позаду спільного ряду по одному. Як же ми можемо молитися, коли між нами та імамом велика відстань?
7. П’ятнична молитва — поклоніння, що має шаріатську особливість. Коли з якоїсь причини вірний не встиг на п’ятничну молитву, то замість неї повинен помолитися зугр. Не треба додумувати й робити щось нове в релігії Аллага! Наприклад, не можна перенести хадж на зимовий час через спеку або читати один ракат молитви-зугр через хворобу, або постити тільки половину дня через подорож. Кожне поклоніння має свою особливість і є його заміна. Як сказано в правилі: «Заміна — замість основного і його хукм — хукм основного». Тому й відправляють молитву-зугр замість п’ятничної молитви, якщо на те є поважна причина. Якщо нема, то треба бути присутнім на п’ятничній хутбі.
На завершення звертаюся до своїх братів — імамів і хатибів. Бережіть релігійний обряд і перевагу п’ятничної молитви! Закликайте людей відправляти вдома молитву-зугр замість п’ятничної молитви — заради нашого здоров’я та безпеки!
Прошу у Всевишнього Аллага захисту від усього поганого та хвороб! Амін.