Муфтій ДУМУ «Умма» пояснив точку зору мусульман на Водохреще та розповів про роль води в ісламі

26.01.2022

128

Муфтій Духовного управління мусульман України «Умма» Саід Ісмагілов був гостем «Нового християнського каналу» — і тут нема жодної невідповідности, адже духовний лідер українських мусульман узяв участь у передачі «Релігійний калейдоскоп», гаслом якої є відомий вислів: «Хто знає тільки одну релігію, той не знає жодної!» До того ж шейх Саід завжди обстоює ідею міжрелігійного діалогу та співпраці заради суспільного добра. 

Передача «Релігійний калейдоскоп» стоїть на принципах толерантності й плюральності, експертами автори запрошують представників церков і релігійних організацій, послідовників різних віровчень, тож поява на екрані християнського каналу представника українських послідовників ісламу цілком природна.

Цього разу ведуча — вчена-релігієзнавиця, доктор філософських наук, професор Віта Титаренко, та її колега по роботі у Відділенні релігієзнавства Інституту філософії ім. Г. Сковороди НАН України, кандидат філософських наук, старший науковий співробітник Ганна Кулагіна-Стадніченко, у випуску передачі, присвяченому християнського святу Водохреща, не обмежились обговоренням смислів, що їх вкладають християни в цю біблійну подію та пов'язане з нею дійство занурення в крижану купель, а торкнулися символізму води в різних релігіях.

Про значення води в ісламі й казав муфтій ДУМУ «Умма» Саід Ісмагілов:

— В ісламі вода — саме в ритуальній, релігійній частині — відіграє дуже важливу роль. У Священному Корані ми зустрічаємо наказ Господа, щоби мусульмани робили обмивання, і без обмивання не можна ні здійснювати молитву, ні читати Священний Коран безпосередньо мовою оригіналу, ні здійснити хадж до священної Мекки. Тобто стану чистоти в ісламі надається дуже велика роль.

Як пояснив муфтій, обмивання в ісламі — двох видів:

— Є повне обмивання тіла, коли людина має митися повністю, і є мале обмивання, коли мусульманин миє обличчя, руки, ноги — і це мале обмивання потрібно для відправлення молитви. В ісламі посланець Аллага, пророк Мухаммад (мир йому і благословення), казав, що вода «очищає людину». І вона очищає, згідно з віровченням ісламу, — очищає не лише тілесно, а й духовно. Але духовно вона очищає того, хто здійснює обмивання, лише тоді, коли людина правильно духовно налаштувалась, взяла намір здійснити обмивання для очищення, промовила спеціальні слова звернення до Господа й потім, з наміром, що вона очищається, робить це обмивання. І тоді, враховуючи цей підхід, вважають, що вода не просто змиває бруд з тіла, а й духовно зцілює та очищає людину. І посланець Аллага, пророк Мухаммад (мир йому і благословення), одного разу запитав у вірних, у своїх сподвижників: якщо біля порогу вашого будинку протікатиме чиста повноводна ріка, й вам, щоб вийти з дому або зайти додому, доведеться через неї пройти — чи залишиться на вашому тілі хоча б клаптик брудний, нечистий? Усі вони відповіли: «Ні, посланче Аллага! Ми будемо чистими, якщо нам доведеться кожного разу купатися в цій річці». І Посланець (мир йому і благословення) сказав, що так само вода змиває і ваші гріхи.

Передача стосувалася не просто значення води і ставлення до неї в різних релігіях, а й Водохреща, постаті Ісуса (мир йому), тому шейх Саід зауважив, що Ісуса в ісламі вважають за посланця Божого, й пояснив точку зору послідовників ісламу на біблійну подію на Йордані:

— Знаєте, ісламська традиція вважає Ісу — Ісуса (мир йому і благословення) — пророком і посланцем Божим. Тобто певною мірою іслам також визнає пророцьку діяльність цієї людини. Проте, звісно, є різниця між поглядами християн і мусульман, але суто з мусульманської точки зору, коли Ісус обмивався в річці Йордан, він робив те саме обмивання — задля того, щоби бути чистим і відправляти молитву та інші ритуали служіння Богу. Тому, з точки зору ісламу, саме обмивання Ісуса (мир йому і благословення) в Йордані не викликає жодного подиву й ніяких питань. Усі вірні роблять обмивання, щоб стати до молитви в стані чистоти — чистоти й духовної, і тілесної. Тому саме ця подія — вона мусульманам абсолютно зрозуміла, абсолютно прийнятна для ісламу. Але, з мусульманської точки зору, Ісус робив обмивання в річці Йордан для того, щоб справді бути тілесно й духовно чистим.

Поділився муфтій і своєю думкою про пірнання у крижану ополонку:

— Що стосується безпосередньо моєї думки про пірнання в льодову купіль у нас в Україні, в умовах нашого клімату, коли це відбувається взимку, то для мене є базова норма ісламу. Вона каже, що Господь не вимагає від людини того, що для людини шкідливе або важко, не під силу. Господь не примушує людей робити обмивання крижаною водою. І мусульмани, які роблять щодня обмивання, щоб стати в мечеті на молитву, роблять це теплою водою. Якщо нема теплої води, доводиться митися й холодною, але якщо є можливість її нагріти — звісно, кожна людина обирає ту воду для обмивання, яка не викликає в неї стресу чи переохолодження, чи ще якихось наслідків, щоб людина не захворіла. Тож моя точка зору: я б не пірнав в ополонку. Якщо потрібно молитися Господу, я б зробив перед тим обмивання теплою водою.

Християнський канал: Випуск передачі «Релігійний калейдоскоп» від 20 січня 2022 року