Заступник муфтія прочитав лекцію у програмі «Діалог»
Заступник муфтія ДУМУ «Умма», очільник Української асоціації з вивчення Корану Мурат Сулейманов виступив із лекцією на першій сесії міжрелігійної програми «Діалог», що розпочалася у Львові наприкінці червня. Організатори — Центр міжрелігійного діалогу «Лібертас» (Libertas Center for interreligious dialogue) у партнерстві з Центром міжрелігійного порозуміння (США), Центром Івана Павла II (Ватикан) та Інститутом релігії і суспільства Українського католицького університету (УКУ) — започаткували цю ініціативу з метою підтримки індивідуального лідерського розвитку амбітних, цілеспрямованих та активних українців у сфері міжрелігійної, міжконфесійної та міжкультурної комунікації. Серед учасників заходу — богослови, релігійні та громадські діячі, науковці, викладачі, представники творчих професій, журналісти, блогери та соціальні працівники.
Під час першої інтеграційної сесії учасники прослухали цикл лекцій на теми, дотичні до історії та сучасних викликів діалогові. Зокрема, про діалог на Майдані, богослов'я діалогу, досвід міжрелігійного діалогу християн і мусульман говорив Мурат Сулейманов. Він розповів про історію та поширення ісламського віровчення, ознайомив з морально-етичними засадами цієї релігії, навів приклади взаємодії та успішних відносин християн і мусульман як сучасності, так і минулого.
За словами шейха Мурата, його участь у програмі «Діалог» не обмежилася лекцією — після неї була жвава бесіда та відповіді на питання:
— Для присутніх було важливо почути про іслам і мусульман безпосередньо від мусульманина, і тому моя лекція про основи ісламу відповідала очікуванням учасників сесії. Я говорив про основні аспекти, особливості релігії, розповідав про досвід міжрелігійного діалогу, який мають, зокрема, мусульмани України. Після доповіді було багато запитань, дуже різних, що стосувалися ісламу та суті віри мусульман. Запитували про обряди й види поклоніння, про віру в ангелів, які уявлення мусульман про сатану, про джинів, яка різниця між ангелами та джинами — власне, всі ті запитання, які зазвичай ставлять немусульмани мусульманам. Не обійшлося й без звичних питань про статус жінки та її права: слухачі дізнавалися, що насправді сказано в Корані про це і яке насправді ставлення до жінки в мусульманському суспільстві. Говорили й про культуру ісламу, зв’язок релігії та політики <…> Цікавилися тим, наскільки для мусульман важливим робота з Кораном, наскільки важливе розуміння та вивчення Корану, чому мусульмани мають знати арабську мову. Найцікавішим, мабуть, було питання, які в мусульман існують стереотипи та упередження щодо християн, адже зазвичай відбувається навпаки: більше говорять про міфи та хибні уявлення, що існують у немусульман щодо послідовників ісламу. Одне з питань звучало так: «Що вас, мусульман, страшить у християнах і християнстві?» Моєю відповіддю було, що жодних страхів чи стереотипів не існує. Я навів історичний приклад, пов’язаний з Омаром ібн Хаттабом, коли він прибув у Єрусалим (після здобуття міста мусульманами. — Ред.) і стикнувся зі страхом християнських священників, які гадали, що він забере в них церкви й перетворить їх на мечеті. Але халіф залишив їм їхні церкви, ба більше — дав їм можливість розвиватися та взагалі надав більше прав, ніж вони хотіли вимагати в нього. Те саме з послідовниками юдаїзму: завоювавши Єрусалим, Омар ібн Хаттаб дав можливість євреям жити в ньому та відкрито визнавати свою релігію.
Як каже Мурат Сулейманов, для багатьох ці історичні факти стали справжнім відкриттям, судячи зі щирого здивування — і це черговий аргумент на користь того, що просвітня, роз’яснювальна робота, активізація вивчення історії різних релігій актуальні. Що таке знання не загрожує переконанням співгромадян, а, навпаки, сприяє злагоді та миру в суспільстві, розумінню особливостей віри одне одного, шануванню поглядів одне одного.
Завдяки міжконфесійній, міжрелігійній програмі «Діалог» її учасники здобувають практичні знання — як вести діалог і представляти його у ЗМІ, — зустрічаються з представниками різних релігій і культур, беруть участь у навчальних блоках, що складаються з тренінгів, семінарів, лекцій на теми, важливі для реалізації цілей програми: розуміння релігії та релігійне порозуміння, культура і релігія, релігійне розмаїття та діалог в Україні, подолання стереотипів та упередженнь, успішна комунікація і PR, мистецтво, стратегія, соціальне підприємництво, аудіо- та візуальна дидактика діалогу, робота над проєктами тощо.