111
Стригти нігті та волосся перед Курбан-байрамом
Чи можна стригти нігті та волосся перед Курбан-байрамом, якщо збираєшся принести жертву?
У збірці імама Мусліма (1977) наведений хадис Умм Салями про те, що Пророк (мир йому і благословення) сказав:
«Якщо ви побачили молодик у місяці зуль-хіджа, і хтось із вас збирається принести жертву, хай не стриже волосся й нігті».
В іншій версії сказано:
«Нехай той, хто збирається принести жертву, після молодика в зуль-хіджа не стриже ні волосся, ні нігті, поки не принесе жертву».
На перший погляд, із цього виходить, що всякий, хто бажає принести жертву в Курбан-байрам, повинен не стригти нігті й волосся. Але щодо цього між правознавцями існують розбіжності.
Перша думка
Імам Абу Ханіфа вважав, що стригти нігті чинити всі перелічені дії дозволено, нехай людина й має принести жертву, бо на неї поширюються заборони, чинні для тих, хто ввійшов у стан іхраму.
Цю думку стверджує хадис від Айші (хай буде задоволений нею Аллаг):
«Я своїми руками плела мотузки для жертовної худоби посланця Аллаха (мир йому і благословення). Потім він своїми руками в’язав їх на шиї тварин, а потім послав їх [до Мекки] з моїм батьком, і ніщо з дозволеного Аллагом не було заборонене для посланця Аллаха (мир йому і благословення) перед тим, як їх приносили в жертву» (Аль-Бухарі, 1613; Муслім, 1321).
У цьому хадисі є довід на дозволеність того, що заборонено в першому хадисі. Хадис Айші (хай буде задоволений нею Аллах) важніший за хадис Умм Салями, бо хадис Айші — мутаватир, найправдивіший. Хадис від Умм Салями не прийшов так само, навпаки, має осуд у його ланцюжку.
Друга думка
Імами Аш-Шафії та Малік, а ще деякі ханбаліти вважали, що стригти нігті й робити всі інші дії, перелічені в хадисі Умм Салями, небажано, але й не заборонено.
Вони посилалися на слова Айші: «Я своїми руками плела мотузки для жертовної худоби посланця Аллаха (мир йому і благословення). Потім він своїми руками в’язав їх на шиї тварин, а потім послав їх [до Мекки] з моїм батьком, і ніщо з дозволеного Аллагом не було заборонене для посланця Аллаха (мир йому і благословення) перед тим, як їх приносили в жертву» (Аль-Бухарі, 1613; Муслім, 1321).
Третя думка
Імам Ахмад уважав, що всі, перелічені в хадисі Умм Салями, дії заборонені, починаючи від першої ночі зуль-хіджа аж до моменту, коли правитимуть жертву.
Отже, з усіх перелічених думок правознавців, найвідповідніша для нашого часу — думка Абу Ханіфи, що не бачить заборони такої дії.
Аллаг знає ліпше!